آشپزی

Onion Raita

Onion Raita

پیاز رایتا یک سس ماست هندی ساده، خنک و خوشمزه است که با ماست ساده مخلوط با سبزیجات یا میوه‌های ریز خرد شده و گیاهان درست می‌شود. این غذای جانبی با طراوت برای متعادل کردن غذاهای داغ هندی مانند Hyderabadi Mitton Biryani، دال پالک (دال اسفناج)، مرغ تنوری و پیاز باجی (پیاز پاکورا).

تهیه شده با چند ماده اولیه، این غذای پیاز رایتا تنها در 10 دقیقه آماده می شود!

onions and cucumber raita served in a bowl with mint tips
Onion Raita 9
پرش به:

این دستور ساده ماست هندی دارای خیار و زیره است و برای سرو با غذاهای بریانی عالی است. من سعی می‌کنم تا حد امکان همه چیز را ابتدایی نگه دارم، اما با خیال راحت بازی کنید و سس خنک کننده رایتا خود را بسازید.

رایتا چیست؟

رایتا یک ماست ساده یا سس/دیپ بر پایه کشک است که با سبزیجاتی مانند خیار، گوجه فرنگی، پیاز، هویج یا گاهی اوقات میوه درست می شود. همچنین به عنوان یک غذای جانبی خنک با غذاهای هندی سرو می شود.

تنوع‌های زیادی از دیپ رایتا وجود دارد و رایج‌ترین نسخه‌های آن پیاز رایتا، بوندی رایتا، و رایتا گیاهی هستند.

onion raita garnished with mint
Onion Raita 10

تفاوت بین Tzatziki (یا Cacik) و Raita

رایتا بسیار شبیه به “Cacik” در ترکیه یا “Tzatziki” در یونان است. . هر دو غذای جانبی/دیپ بر پایه ماست هستند و با گیاهان طعم دار می شوند.

  • اولین تفاوت ثبات است. Cacik یا Tzatziki معمولاً بسیار غلیظ تر از ماست هندی “رایتا” است.
  • تفاوت دوم در طعم دهنده هاست. سیر به عنوان طعم دهنده هنگام تهیه تزاتزیکی (یا کاچیک) استفاده می شود که یک ماده معمولی برای سس رایتا نیست. زیره یا پودر فلفل قرمز از ادویه های محبوب ماست رایتا هستند. هیچ ادویه‌ای به تزاتزیکی اضافه نمی‌شود، آن را معمولاً با گیاهان مدیترانه‌ای مانند شوید یا جعفری طعم‌دار می‌کنند و با کمی روغن زیتون سرو می‌کنند.
  • و آخرین تفاوت این است که تزاتزیکی یا کاچیک فقط حاوی خیار به عنوان سبزیجات است و همیشه به عنوان یک غذای جانبی یا دیپ سرو می شود. رایتا یک غذای همه کاره تر با سبزیجات یا حتی میوه های مختلف است و همچنین می توان آن را شیرین کرد.

مواد تشکیل دهنده و جایگزین ها

Labelled picture of ingredients for onion raita
Onion Raita 11
  • ماست – من ماست طبیعی پرچرب را به دلیل بافت خامه ای و طعم غنی اش ترجیح می دهم، اما ماست کم چرب نیز خوب عمل می کند. شما همچنین می توانید از ماست یونانی استفاده کنید اما برای شل شدن آن باید کمی آب سرد اضافه کنید.
  • پیاز – من از پیاز قرمز ورقه‌ای نازک برای طعم قوی و رنگ زیبای آن‌ها استفاده می‌کنم، اما از هر پیاز یا حتی موسیر برای گیاه رایتا استفاده کنید.
  • خیار – از خیارهای تازه که سفت و رنگ روشن دارند استفاده کنید. من ترجیح می دهم از خیارهای کوچک یا خیار ایرانی استفاده کنم زیرا طعم بهتری دارند، با پوست لطیف کمی شیرین تر هستند و آب کمتری نسبت به خیارهای انگلیسی معمولی دارند. با این حال، خیار انگلیسی تا زمانی که پوست آن را بکنید و قبل از رنده کردن آن ها را بردارید، کار خواهد کرد.
  • دانه زیره – خاصیت خنک کنندگی دارد و همچنین هضم کننده عالی است. همچنین طعم دودی مشخصی می دهد، بنابراین من قطعاً توصیه می کنم مقداری را به رایتا خود اضافه کنید.
  • نعناع– من از برگ نعناع تازه برای این ماست هندی خنک کننده که با خیار و پیاز درست شده است استفاده می کنم. در صورت تمایل می توانید از گشنیز (گشنیز) استفاده کنید. من نکات نعناع را برای تزئین سس بریانی رایتا نگه می دارم.

نحوه درست کردن پیاز رایتا

این یک دستور العمل بسیار ساده و سرراست است و برای دستیابی به بهترین نتایج، باید چند مرحله ساده را دنبال کنید:

اگر از دانه‌های زیره استفاده می‌کنید، آن‌ها را به آرامی برشته کنید تا طعم آن بیشتر شود و با هاون و هاون یا آسیاب به صورت پودر درآیند.

من دوست دارم از ماست طبیعی کمی آبدار برای رایتا استفاده کنم، اما اگر ماست غلیظی در خانه دارید، با اضافه کردن مقداری آب سرد آن را شل کنید. مقداری نمک اضافه کنید و چند ثانیه هم بزنید تا خوب و یکدست شود.

the yoghurt is whisked until smooth
Onion Raita 12

خیار را با قسمت ضخیم رنده پوست بگیرید و رنده کنید. از طرف دیگر، می توانید آن را ریز خرد کنید تا بافتی ترد داشته باشد.

the cucumber is grated
Onion Raita 13

پیاز قرمز پوست کنده را پوست گرفته و ریز خرد کنید. سبزی ها را قبل از اضافه کردن به ماست بشویید و ریز خرد کنید. اگر از نعناع استفاده می کنید، نکات کوچک و زیبا را برای تزئین نگه دارید. آنها را به ماست اضافه کنید.

all the ingredients are mixed in a bowl
Onion Raita 14

همه مواد را در یک کاسه بزرگ مخلوط کرده و هم بزنید تا خوب ترکیب شوند. قاشق را در ظرف(های) سرو بریزید و با نوک نعنا تزئین کنید.

Onion raita is garnished with a mint tip
Onion Raita 15

لطفاً برای فهرست کامل مواد با اندازه‌گیری، روش کامل دستور غذا، یادداشت‌های دستور غذا، و اطلاعات تغذیه‌ای، به کارت دستور غذا در زیر بروید.

نکات برتر از سرآشپز

  • اگر می خواهید مقداری حرارت به رایتای خود اضافه کنید، آن را با چند فلفل سبز ریز خرد شده یا فلفل سرانو چاشنی کنید.
  • اگر ماست شما رقیق است، قبل از اضافه کردن خیار به ماست، کمی فشار دهید. اگر ماست خیلی غلیظ بود، با احتیاط چند قطره آب اضافه کنید تا رقیق شود. شما می خواهید رایتا شما روان باشد، اما مایع نباشد.

پیشنهادات ارائه

می توانید پیاز رایتا را با بسیاری از غذاهای هندی مانند برنج زرد (برنج پیلاو زردچوبه هندی) بخورید )، اسکواش و نخود کاری، بریانی گوشت گوسفند حیدرآبادی، پیاز باجی (پیاز پاکورا) )، برنج قارچ (Mushroom Pilau)، روتی روغن گویان، یا پاکستانی روغنی نان.

همچنین می‌توانید آن را به‌عنوان دیپ سرو کنید یا از آن برای ساندویچ‌ها و بسته‌بندی‌ها استفاده کنید. .

سؤالات متداول دستور غذا

چگونه باقیمانده رایتا را نگهداری کنیم؟

می‌توانید باقیمانده‌ها را تا سه روز در یخچال در یک ظرف دربسته نگهداری کنید. قبل از سرو حتما آن را خوب هم بزنید. من فریز کردن این سس ماست نعناع هندی را توصیه نمی کنم زیرا خیار و پیاز بافت خود را از دست می دهند.

آیا باید خیار را برای رایتا پوست بگیرید؟

برای تهیه رایتا لازم نیست خیارهای خود را پوست بگیرید. من لایه برداری را ترجیح می دهم اما این یک انتخاب شخصی است. اگر می‌خواهید خیار را بدون پوست رنده کنید، حتماً آن را کاملا بشویید.

آیا پیاز رایتا سالم است؟

بله، به کاهش التهاب در بدن کمک می کند و همچنین حاوی کلسیم است. ویتامین های B6 و B12، ریبوفلاوین، پتاسیم و منیزیم.

برای دستور العمل های خوشمزه تر با الهام از هند، چرا امتحان نکنید:

این دستور غذا را شما درست کردید؟ لطفاً به من اطلاع دهید که چگونه شد! نظر خود را در زیر بگذارید و @cookingorgeous در اینستاگرام و هشتگ کنید #cookingorgeous.

امیدوارم از روند تهیه این دیپ خنک کننده “پیاز رایتا” به همان اندازه که از خوردن آن لذت می برید لذت ببرید! ? 

خوشحالی! / افیه اولسون!

onion raita

پیاز رایتا

آیلا کلولی

پیاز رایتا یک چاشنی هندی ساده، خنک و خوشمزه است که با ماست ساده مخلوط با سبزیجات یا میوه‌ها و سبزی‌های ریز خرد شده درست می‌شود.

stop offset=”0%” stop-opacity=”1″/>

زمان آماده سازی 10 دقیقه

زمان کل 10 دقیقه

کورس سس، مخلفات

آشپزی هندی

سرویس ها 4 بخش‌ها

کالری 51 kcal

مواد تشکیل دهنده 

 

دستورالعمل ها 

  • اگر از دانه‌های زیره استفاده می‌کنید، آن‌ها را به آرامی برشته کنید تا طعم آن بهتر شود و با هاون و هاون یا آسیاب به صورت پودر درآیند.

  • ماست را همراه با زیره و کمی نمک در یک کاسه به اندازه کافی بزرگ بریزید. مزه دار کنید و هم بزنید تا یکدست شود.

  • خوب هم بزنید تا مواد به خوبی با هم ترکیب شوند و چاشنی مزه دار شوند. در صورت نیاز نمک بیشتری اضافه کنید.

  • در کاسه های سرو بریزید، با نوک نعنا تزئین کنید و تا زمانی که لازم باشد در یخچال نگهداری کنید.

یادداشت

  • اگر می خواهید مقداری حرارت به رایتای خود اضافه کنید، آن را با چند فلفل سبز ریز خرد شده یا فلفل سرانو چاشنی کنید.
  • برای تهیه رایتا لازم نیست خیارهای خود را پوست بگیرید. من ترجیح می دهم پوست خودم را بکنم اما این یک انتخاب شخصی است.
  • اگر ماست شما رقیق است، قبل از اضافه کردن خیار به ماست، کمی فشار دهید. اگر ماست خیلی غلیظ بود، با احتیاط چند قطره آب اضافه کنید تا رقیق شود. شما می خواهید رایتا شما روان باشد، اما مایع نباشد.
  • می‌توانید باقیمانده‌ها را تا سه روز در یک ظرف دربسته در یخچال نگهداری کنید.

تغذیه

کالری: 51کیلو کالری کربوهیدرات: 5gپروتئین: 3gچربی: 3g چربی اشباع شده: 2g< /span>چربی غیراشباع چندگانه: 1gچربی تک غیراشباع: 1gکلسترول: 10میلی گرمسدیم: 181میلی گرم< /span>پتاسیم: 149میلی گرم فیبر: 1 gقند: 4gویتامین پاسخ: 137IUویتامین C: 2میلی گرم کلسیم: 99 میلی گرمآهن: 1میلی گرم

این پست از پیوندهای وابسته استفاده می کند. این بدان معناست که اگر روی آنها کلیک کنید و سپس چیزی بخرید، مقدار کمی کارمزد برای فعال نگه داشتن سایت دریافت می کنیم، اما هزینه بیشتری برای شما ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا